2012-08-05

Listen water against the rocks


Något jag alldeles nyligen gett mig på är att försöka rädda mitt hår med hjälp av balsammetoden. Mitt hår är väldigt lockigt, men pga många färgningar, blekningar och helt enkelt slarvig skötsel så är det nu hur slitet och platt som helst, och ska jag kunna få mitt midjelånga fina prinsesshår så måste jag göra något åt det. Balsammetoden tänker jag inte förklara så himla noga för det beskrivs noggrannt och bra på lockig.se, men i grund och botten går det ut på att göra sig av med alla kemikalier, mineraloljor och skit som schampo tillför håret och helt enkelt tvätta det enbart med balsam. För detta krävs en hel del tänk och noggrannhet i val av sista-tvätten-schampo (för att rena hårbottnen och håret) och även vid val av balsam och övriga hårprodukter. Förra året gav jag mig på detta i ett första försök i samband med att jag började jobba som simskolelärare, men pga att jag var tvungen att tvätta håret varje dag såg jag inget resultat och gav upp utan att riktigt försöka. Men nu är mitt hår verkligen i behov av att "lagas" och eftersom jag är heltokig i allting som rör naturlig skönhetsvård, så ska jag ge balsammetoden ännu ett försök.


Produkterna jag startat igång med är Såklart Schampo från Garant som sista-tvätten-schampo, samt Rainforest Moisture balsamet från Bodyshop. Eftersom mitt hår är axellångt och väldigt tjockt gjorde jag två sista tvättar med schampot och har nu precis gått in på första tvätten med enbart balsam. Bilden högst upp i inlägget visar mitt hår dagen innan jag gick in på balsammetoden, och jag fotar efter varje tvätt så att jag ska kunna redovisa hur håret ändras (om det blir någon förändring!). Så nu håller vi tummarna tycker jag, vill ju se ett dunderbra resultat med fina friska lockar istället för det platta riset till hår jag har nu. Är det något ni undrar över är det bara att slänga iväg en kommentar så ska jag göra mitt bästa för att svara. Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. jag antar att du ska "tvätta" oftare än en gång i halvåret då va? jag tänker på den snabba uppdateringen...

    SvaraRadera
  2. hehe såklart! uppdateringen blir bättre, lovar lovar har ju min egen dator nu!

    SvaraRadera