2012-08-07

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning!


För exakt en månad sedan var jag och Fredrik i Varberg för där var det medeltidsmarknad!


Invigning med allra bästa musiken. Så himla mysigt!


Fina randiga puffbyxor!


Den här tjejen spelade fiddla i medeltidsbandet Själ, och jisses vad fin hennes klänning är. Älskar de röda dreadsen också, så sjukt fint!


Efter att ha lyssnat på invigningsmusiken trillade vi in på själva marknaden där vi hittade bland annat hemspunnet garn...


...ull som skulle tovas...


...och stenugnsbakade bröd. (Finns det något som luktar godare än nybakt bröd alltså!?)


Fin frisyr nummer 1


Medeltidsbandet Själ uppträdde och jag blev väldigt sugen på att köpa deras skiva. Attans att jag lät bli!


Fina smycken


Spännande utstyrsel!


Efter ett varv på marknaden trillade vi bort mot vallarna på baksidan och tittade lite på växtfärgning. Åh vad jag vill lära mig det!


Fina spannar


De här finingarna tillhörde en grupp som heter Albrechts Bössor och var fint klädda enligt bästa 1300-talsmodet.


I den nyöppnade lilla "klosterträdgården" fanns små fina läkeväxter och örter. Helst ville jag ta med mig allihop, jag menar, där fanns ju allt från fingerört till ringblomma, vinruta och johannesört! Vill ha!



Den danska smedens tält, sjukt fina saker gjorde han. Behöver beställa en trefot i smide från honom alltså. Den var baserad på ett riktigt vikingafynd och försedd med fågelfötter och allt! Finns att hitta här.


Blåsa blåsa på elden!


Mycket spännande hjälm!


Mitt fina sällskap dagen till ära <3


Sedan var det dags för tornerspel! Wiiho det gillar ju jag!


Riddare nummer 1


Och riddare nummer 2, med den mycket spännande hjälmen...


Fredrik och jag!


Efter tornerspelet promenerade vi vidare på fästningen, och träffade bland annat ett par johanitter ute på vakt.


I en liten källare stod en superduktig smed och arbetade. Så häftigt yrke verkligen, är sjukt fascinerad av det.


Medeltidsbandet Vagando spelade uppe på borggården!


Sedan begav vi oss in i fästningen för att lyssna till Dick Harrison som skulle hålla föredrag! Den här tjejen hade finaste frisyren nummer 2, så jag var tvungen att smygfota.


Dick såg lite ond ut när han pratade, nästan som en elak trollkarl hihi. Men han var riktigt bra och berättade om Varbergs och Hallands historia och det var jätteintressant!


Alltså finaste håret <3


Den här filuren var fräckast på hela marknaden, han skulle föreställa någon slags helig relik-försäljare och försökte kränga krimskrams på varenda människa som passerade. Superrolig!


Häftigaste utstyrseln hade han ju lätt också!


Riddare på vakt


Sen blev det dags för mat! Men vad skulle man äta?


Det fanns ju så mycket att välja på! Så vad skulle man ta, jo...


Viltklämmor såklart! Hur goda som helst, mums!


Efter maten tog vi en titt på museet och hälsade på Bockstensmannen. Han ser hur verklig ut som helst, och i mörkret därinne är det allt en smula kusligt.


Efteråt skyndade vi oss bort mot andra sidan fästningen, men snubblade på de här filurerna.


Vi skulle nämligen skjuta långbåge, hurra!


Fredrik var massa duktig!


Och jag kunde jag också, litegrann i alla fall!


Brodyr på g, massa fint!


Smög omkring lite bland alla paviljonger och hittade lite rolig mat.


På marknaden hittade jag dessa fina, ville ha varenda en!


Riktigt fin hjälm!


Sen blev det dags att dra hemåt, och på vägen ut blev allt lite kär i den här killens nyckelharpa, så himla häftiga ju! Hade varit sjukt häftigt att lära sig spela på en sån, eller på fiddlan som tjejen i grönt spelade på. Är dock inte särskilt musikalisk, men drömma kan man allt! I det stora hela var marknaden i alla fall supermysig och både jag och Fredrik hade jätteroligt. Längtar så tills plånboken blir lyckligare igen så jag kan sy min egen klänning någon gång. Att gå runt på medeltidsevenemang i jeans och converse är liksom inte alls min grej!

1 kommentar:

  1. så himla fusk att ni var där och inte vi! det är ju helt uuuunderbart på medeltidsmarknad i varberg!!

    SvaraRadera