2012-08-07

The sunbeam-showers break and quiver, In the stream that runneth ever


Idag har det verkligen ösregnat konstant HELA dagen, så jag bestämde mig för att pyssla ihop någonting för att roa mig själv. Dagens lilla projekt blev på så vis att sy en vetekudde! Dessa är riktigt bra att värma och lägga på ömma muskler, magar som har ont  eller helt enkelt för att man fryser. För att sy en likadan själv behöver du:

, Två tygstycken, ca 25X50 cm för en stor nog att lägga över hela magen
, Knappnålar
, Sax
, Synål/Symaskin
, Tråd (som helst matchar tyget, min gjorde inte riktigt men fick duga ändå)
, Något att fylla din värmekudde med, exempelvis matvete, ris, bovete eller grötris ca 1,5 kilo


Sen är det bara att sätta igång!


Lägg tygbitarna med den fula sidan utåt och nåla ihop långsidorna samt den ena kortsidan. Den andra kortsidan lämnas öppen, sedan sys de tre nålade sidorna ihop. Jag sydde för hand då jag tycker bättre om det och för att jag saknar tillgång till symaskin för tillfället, men det går även bra (och fortare) att sy på maskin.


När alla nålade sidor är sydda och nålarna urplockade så vränger vi den lilla påsen ut och in, så att den fina mönstrade sidan av tyget nu blir utsida. Sedan är det dags för fyllningen, och jag själv valde att köra på matvete då det är billigt och jag gärna ville ha vete i min kudde. Ris, grötris och bovete ska också fungera lika bra! Fyll kudden med så mycket du anser vara lagom, kuddens funktion är ju att genom tyngd och värme få musklerna att slappna av, så jag hällde i 1,5 kilo för att få en lagom tyngd för mig. Det är helt enkelt upp till en själv vad man tycker om, men häll hellre på lite för mycket än för lite.


Sedan är det dags att nåla igen den sista kortsidan samt sy ihop den så att inte allt vete rymmer. Jag förstärkte även alla mina sömmar på utsidan då jag sydde för hand och ville få påsen att se enhetlig ut, samt pga vikten på vetet.


Och sen var vetekudden klar! Det går givetvis att göra den både längre, smalare och mindre om man heller vill det, men den här storleken är enligt mig lagom då den täcker större delen av magen, hela nacken och en stor yta av ryggen utan att vara alltför stor eller för liten. Sedan är det bara att slänga in den ett par minuter i micron tillsammans med ett glas vatten, vilket är viktigt då vetet kan ta fyr annars, så glöm inte det! Min egen ska jag inviga nu redan ikväll för att bota min helvetesmensvärk, och imorgon ska jag sy en till åt min lillasyster. Blir du sugen på att sy en själv får du hemst gärna slänga iväg en kommentar eller länka bilder! Puss


1 kommentar: