2012-09-02

Höstlistan

Just nu händer väldigt mycket nytt i mitt liv. Därför tänkte jag att det var dags att sammanfatta nio spännande saker som jag ser fram emot att göra i höst. Saker som är nya, saker jag planerar att göra och helt enkelt saker som hör min underbara favortiårstid till:


Äventyr
För mig innebär hösten en massa äventyr. I torsdags började jag studera på universitet i Göteborg och där kommer jag befinna mig de närmsta fyra åren. Är verkligen supernervös för det här, men så galet pepp och glad på samma gång! Ska få träffa mycket nytt folk, upptäcka nya platser och lära mig så otroligt mycket nytt - och det är verkligen ett helt äventyr i sig! Att naturen dessutom befinner sig i sin vackraste period för hela året och bjuder på otroliga fotomöjligheter och vandringsturer får mig att längta efter både vandringskängor och nya regnkläder. Tänk så mycket att se och så mycket att dokumentera, bor ju på ett helt "nytt" ställe och har så många hemliga avkrokar och skogspartier jag måste upptäcka och göra till mina egna. Ser fram emot den här hösten så himla himla mycket.


Skapa
Jag är verkligen stormförtjust i att arbeta med händerna. Oavsett om det handlar om att måla, knåpa ihop vackra smycken, odla kryddväxter eller lära mig nya sminkningar - den här hösten ska jag göra allt i min makt för att hitta tid och ork för mina stackars pysseltokiga fingrar. Ett mål jag har är att ha lyckats lära mig att sticka fram till jul, och det målet ska jag banne mig lyckas uppnå! Drömmer även om att äntligen få komma igång med min vikingagarderob nu i höst, och sy vackra hängsleklänningar och bältesväskor i läder och struthättor och mantlar i mängder. Det kliar i fingertopparna av längtan efter mjuka ulltyger och lena undersärkar i vackert linne. Måste. Måste. Måste.


Ritual
Något ganska få personer vet om är att jag är helt övertygad om att jag varit en häxa i mitt förra liv. Och ja, uppenbarligen tror jag på reinkarnation och örtmagi och är även väldigt fascinerad av "häxreligioner" som exempelvis wicca samt neopaganism överhuvudtaget. Jag anser mig inte vara ren wiccan, men tror på en hel del i deras lära och värderar naturen och vårt samspel med den väldigt högt, och vill att det ska vara en del av hela min vardag. Detta är något jag försöker jobba på ständigt men just i höst känner jag att nu jäklar! Nu är det dags att få fart på det här! Hur det ska ske och vad som kommer ske tänker jag inte gå in i detalj på ännu, men när det händer är ni de första som får veta hihi.


Höstgarderob
Rostrött, bärnstensfärgat, ockra, senapsgult, mossgrönt, eldigt orange, jordigt brunt och vinrött - höstens färger är verkligen magiska, och som jag har längtat efter lager-på-lager-månaderna! Dagar där vinterjackan inte behövs utan då det räcker att svepa in sig i sina tjockaste halsdukar, finaste raggsockarna och mjukaste skjortorna. Jag behöver en riktig shoppingrunda och en helt ny garderob, och när är väl bästa tidpunkten om inte nu när hösten är på ingång? Tänk bara mjuka långa koftor, rutiga skjortor och broderade blusar, stickade halsdukar och fina vantar. Är i år superinspirerad av Victoria och Bella från Twilight, märkligt nog. Den här tiden känner jag mig i alla fall som snyggast rent stilmässigt om man får summera det så, haha.


Simning
Just nu betar jag av arbetsintervju efter arbetsintervju och velar mellan olika simtränarjobb. Ni som hängt med ett tag vet att jag är en gammal tävlingssimmare och har jobbat mycket som simtränare och verkligen älskar det! Sen jag slutade simma trodde jag aldrig att jag skulle våga mig in i simvärlden igen, men jag är så glad att jag faktiskt vågade ta steget förra våren. Har lärt mig så otroligt mycket, både om simning och om dolda sidor hos mig själv jag inte visste jag hade. Nu efter flytten har jag pratat med flera olika simklubbar häruppe i krokarna, och förhoppningsvis ska jag få ägna några kvällar i veckan till just simningen. Jag håller verkligen tummarna för att det blir så, för jäklar vad pepp jag är!


Mat
I och med att jag numera bor ihop med min pojkvän som jobbar hela dagarna, och jag då dessutom ska plugga på universitet så blir vi lite tvungna att bli duktiga på storkok. "Vad kul, NOT!" tänker kanske ni, men jag tycker detta ska bli mycket roligare än jag någonsin trott förut. Att få skriva listor och planera är något jag tycker mycket om, och att få storhandla och planera veckomatsedlar med min bättre hälft är bland det mysigaste jag vet. Vi älskar att laga mat ihop, och att nu få skärpa till detta ytterligare under hösten ska bli jätteroligt. Vill ju inte bli helt ruinerad av att köpa mat i skolan varje dag, och inte heller vill jag behöva äta trist mat bara för att det är "så som studentlivet ska vara". Jag går inte med på det! Det finns billig och bra och god mat som inte alls behöver vara tråkig, så det så. Kanske vi även kan lyckas få ihop en vegetarisk månad som utmaning under hösten, och då ska ni få vara med såklart!


Modig
Alltså om det finns någon film jag sett fram emot i år så är det ju Pixars nya film Brave. Måste måste måste se den snarast! Och detta är inte enbart för att hon är skotsk prinsessa, kan skjuta pilbåge, rider på den häftigaste hästen och är ballare än många andra Disneyhjältar. Nej, främst är det på grund av hennes otroliga lejonman till hår. Som ni kanske märkt så är jag fruktansvärt svag för stort, lockigt och helst eldigt rött hår. Jag. Älskar't. Kanske är det så att jag själv tänker gå och förvandlas till rödtott framöver? Ja, den som lever får väl se! Kan ju i alla fall avslöja att tankarna går i de banorna hihi.


Myskvällar
Hösten är om något den mest perfekta tiden för att sträckläsa såväl alla ens favoritromaner som det berg av nya böcker man planerat att låna på bibblan. Har precis betat av hela Hungerspelen-serien (så bra!!!) och gett mig in i Twilight-serien på nytt, och planerat att läsa om allt från Harry Potter till Sagan om Ringen till Barbara Erskines böcker om skotska kungligheter (mamma jag behöver låna dina böcker!). Hur jag ska få ihop det här och samtidigt lyckas läsa all min kurslitteratur är ett mysterium, men på något sätt ska det gå. Har i alla fall gått och skaffat mig bibliotekskort här i Bollebygd nu, och gissa vem som kommer sitta parkerad där hela eftermiddagarna om inte jag...


Träning
Jag känner mig så sanslöst svag just nu. Mina muskler är rakt ut sagt obefintliga, och konditionen är verkligen inte på topp. Men ny skola, ny termin och nya möjligheter inbjuder ju bara till nytt träningskort och nya träningsrutiner och jag säger bara ja tack! Genom studentkåren ska jag köpa ett träningskort på fysiken i Göteborg, så förhoppningsvis kommer mina träningsrutiner framöver att bestå av allt från klättring, yoga, löpning, simning, bågskytte och styrka. Jag är trött på att vara klenast i familjen, så här ska det bli ändring! (Dessutom är det ju bevisat att man studerar bättre om man tränar, och då har jag ju verkligen ingenting att förlora hihi.)

Vad ser ni fram emot att få göra nu i höst? Har ni några planer? Berätta allt! Alla bilder kommer från min pinterest som ni hittar här. Följ mig gärna! <3

2 kommentarer:

  1. menar du böckerna som sitter fast med en tjock kedja i mitt hus??
    fast...om några filmer på besök här stannar längre så kanske..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis dem menar jag! Helst den med eld och fenixar och rödtottar på framsidan. Du vet den som är bäst alltså. Du kan få låna någon ny film som du inte har sett innan? Plus Zombieland lite extra! Deal?

      Radera