2012-09-09

The way you move is like a full on rainstorm

Ja, och hur går det nu egentligen för mig med den där lustiga balsammetoden? Helt ärligt så måste jag säga, wow! Vilken kvalitet håret får. Det blir mjukt, starkt och inte en endaste tova så långt ögat kan nå. Det är ett stort plus verkligen, men hittills har balsammetoden även haft en hel del minus. I början hade jag riktigt fet hårbotten innan jag lärde mig hur stor mängd balsam som behövdes varje tvätt, och hur noggrannt det behövde vara med hårbottenmassage och sköljning av håret. Håret verkar däremot ha fått sig en liten tillväxtboost av allt masserande och gnuggande, och det tycker vi om! Däremot måste jag säga att duschandet gick från topp tre bästa saken att göra, till den mest tidskrävande och tråkiga veckosysselsättningen av allt. Det tar oerhört mycket tid och kraft att faktiskt orka hålla på med det här. Men jag antar att man kommer in i det enklare efter ett längre tag.




I bilderna ovan kan ni se hur mina lockar började samlas ihop och bli mer definierade efter varje tvätt, istället för de frissiga och flygiga låtsaslockarna som är i första bilden. Det var enorm skillnad på hur håret kändes efter bara ett fåtal tvättar, men då hårbottnen fortsatte att vara fet gav jag mig in på att tvätta håret med bikarbonat och äppelcidervinäger varannan tvätt istället för enbart balsam. Såå värt! Mitt hår har aldrig mått bättre än såhär. Men, när jag var nere i Skåne för ett par veckor sedan så slarvade jag och använde mitt sista-tvätten-schampo efter att ha lånat min systers ickegodkända hårspray. Jag har även provjobbat som simtränare och faktiskt tvättat håret ett par tre fyra gånger med schampo, och se bara:


Det är helt fruktansvärt! Efter bara några tvättar med schampo är flygigheten, frisset och de ickeexisterande lockarna tillbaka. Håret känns tunt och nästan krispigt, och jösses. TOVORNA. De är överallt! Från att ha kunnat reda ut håret med fingrarna i duschen på två minuter, till att behöva slita och dra i över tio minuter med både kam och borste - det säger verkligen allt. Schampo är seriöst inte bra, titta bara på mitt hår på bilden nedan. Det finns varken lockar eller fina toppar, bara tovor tovor tovor som är helt omöjliga att reda ut.


Så imorgon blir det helt enkelt bikarbonattvätt igen, och jag bryr mig inte om hur mycket kraft jag måste lägga på håret framöver. Jag ska få balsammetoden och simtränarjobbet att gå ihop, för såhär kan ju bara inte mitt hår få lov att se ut! Vad säger ni? Har ni någon erfarenhet av balsammetoden? <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar